نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی CTEX
در حال بارگذاری
سی‌تکس؛ عرصه تجلی اراده نوآوران
۱۹ بهمن ۱۴۰۱

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی سی‌تکس، امسال با ابتکاری جدید برگزار شد؛ ابتکاری که می‌تواند عرصه تجلی اراده فعالان این حوزه در کنار بازی‌سازان خلاق باشد.

این نمایشگاه که جلوه‌ای از هم‌افزایی ۲ نمایشگاه بزرگ و باسابقه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، با هدف حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیت‌ها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت برگزار شد.

بیش از ۳۰۰ غرفه در بخش‌های رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای تازه‌ترین دستاوردهای خود را در 30 هزار متر مربع این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.

در آغازین روز، نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

محمدمهدی اسماعیلی در آیین گشایش نمایشگاه با تاکید بر نگاه فرصت محور وزارت فرهنگ در دوره جدید به فضای مجازی گفت: امروز حوزه فضای مجازی سرشار از نیروی انسانی متبحر و متخصص است که اگر بستر کنشگری آن ها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی در این عرصه خواهیم بود. از سوی دیگر فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی اسلامی ظرفیت عظیمی برای برای تولید محتوا به شمار می‌رود.

وی با بیان این که فضای مجازی فناوری نوظهور به حساب می‌آید، افزود: برخلاف برخی حوزه‌های علم و دانش که از قدمت فراوانی برخوردارند، فضای مجازی جدید است و در این حوزه در مرز دانش قرار داریم؛ بنابر این می‌توانیم بدون واهمه و انفعال، صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تنظیم گری»، «تولید محتوا» و «توسعه سواد رسانه‌ای» را از وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی دانست و گفت: تنظیم‌گری به معنای تسهیل و نظارت در حوزه فضای مجازی هنوز تکمیل نشده است و حاکمیت باید با تعیین ضوابط شفاف، مانع سردرگمی کنشگران این عرصه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت ورود جدی به حوزه تولید محتوای فضای مجازی گفت: تولید محتوا در کشور علیرغم ظرفیت‌های موجود، همچنان ضعیف است و به طور مثال در حوزه کودک و نوجوان باید با طراحی شخصیت‌های جذاب که در محصولات فرهنگی هنری نمود پیدا می‌کنند، تولید محتوا را تقویت کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی هم تاکید کرد: بالاترین لایه شبکه ملی اطلاعات محتوا و کاربر است لذا باید به تولید محتوای جذاب بی‌انجامد.

حامد حاجی ملامیرزایی این رویداد را تلفیقی از بازی‌های رایانه‌ای و مجموعه رسانه‌های دیجیتال دانست که با عنوان نمایشگاه فناوری‌های محتوایی فضای مجازی برندسازی شده و گفت: یک دهه از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در باب تشکیل شبکه ملی اطلاعات و نحوه معماری‌های این شبکه می‌گذرد و شاید در این دهه توفیق‌های ما مختصر و مفید منتج به تشکیل زیرساخت‌های فضای مجازی و کمی هم در لایه خدمات شده که اگر به همین بسنده کنیم اتفاق خیلی خطرناکی برای کشور می‌افتد به این معنا که زیرساخت‌ها مظروف و محتوایی مناسب سبک زندگی و حوزه فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ما نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی قرار است با کمک فعالان محتوای فضای مجازی زمینه فرهنگ در این فضا را به عنوان پیشران فراهم کند و مجموعه ذی نفعان را در کنار هم داشته بشایم و مجموعه ای از آسیب ها و نقاط ضعف را شناسایی و موانع سست و برطرف شده و زمینه ساز تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی باشیم.

همچنین رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور با اشاره به انجام پیمایش جدید سال جاری در سطح کشور که نشان داد 34 میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای در کشور داریم ، تاکید کرد: بازی سازان ایرانی سالم‌ترین بازی سازان جهان هستند.

محمدامین حاجی هاشمی با بیان اینکه در این نمایشگاه آخرین ظرفیت بازی سازان در کشور را به نمایش گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: بازی های خوبی با وجود تحریم‌ها و سختی‌ها تولید شده و بازی‌سازان ما سالم ترین بازی سازان جهان هستند و از مفاهیم برخاسته از خلاقیت‌های ذهنی خود استفاده می‌کنند و این ظرفیتی است تا به این ها خدمت کرده و تولیدات بازی را رشد دهیم.

یکی از اقدام‌های ارزشمند در این دوره از نمایشگاه برگزاری کارگاه‌های آموزشی کسب و کار و بازی‌های رایانه‌ای بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

بر اساس برنامه‌ریزی و زمانبندی‌های انجام گرفته از روز ابتدای فعالیت نمایشگاه سی‌تکس تا پایان آن 65 کارگاه آموزشی در زمینه کسب و کار در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

به گفته مجید شفیعی مدیر برنامه کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی نمایشگاه سی تکس، کارگاه‌های این دوره از نمایشگاه سی‌تکس در زمینه زنان و سبک زندگی، کتاب دیجیتال، سواد رسانه‌ای زنانه در شبکه‌های اجتماعی، نشست مالکیت فکری در فضای مجازی، فضای مجازی ، سبک زندگی و هویت زنان مسلمان، نقش و تاثیرگذاری زنان در رسانه، هوش مصنوعی و غیره است.

این نمایشگاه در طول روزهای گذشته میهمانان دیگری هم داشت؛ از جمله معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران که در بازدید از این رویداد بزرگ فرهنگی رسانه‌ای گفت: خون تازه‌ای در حوزه ایجاد محتوا برای شبکه ملی اطلاعات و آنچه مردم در این حوزه نیاز دارند از طریق شبکه‌سازی با عناصر مختلف برای ذی نفعان مختلف با همتی که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به خرج داده شکل گرفته است.

محمد خوانساری با قدردانی از دست اندرکاران این رویداد بزرگ رسانه ای و مجازی کشور، اظهار داشت: سیزدهمین نمایشگاه رسانه‌ دیجیتال که با عنوان جدید فناوری‌های محتوای فضای مجازی دایر شده نمایشگاهی است که ظرفیت‌های کشور را در حوزه ایجاد محتوا برای ارائه خدمات به مردم و رفع نیازهای آنها در حوزه های مختلف را در معرض نمایش قرار داده است.

وی با بیان این که بازی یک نیاز برای کودکان و نوجوانان است، افزود: نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی این دو(رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای) را در کنار هم قرار داده تا با تکمیل زنجیره ،مردم بتوانند با خیال راحت از ابزارها و بسترهایی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی، حوزه پیام‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی و همه حوزه هایی که فرد را به شبکه متصل می‌کند فراهم شده، از محتوای فاخری که در کشور بر حسب نیاز مردم تولید می‌شود استفاده کنند.

خوانساری گفت: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه در حوزه بازی و بازی‌سازی و درمان با استفاده از بازی، فضاهای دیجیتال و محتوا و هم ارزش افزوده و خدماتی که مبتنی بر نسل قبلی پیامک یا فضاهای جدید برای تعامل مردم با کسب و کارها و کسب و کارها با یکدیگر است را فراهم می‌کنند.

همچنین دبیر کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی از ایجاد کمپین پرتخفیف ویژه در این نمایشگاه خبر داد و گفت: مقرر شده تا بالای 50 تا 100 درصد به خریداران تخفیف داده شود.

به گفته مسعود نظری‌منش، این کمپین برای استفاده کاربران از خرید خوب و محصولات دیجیتال ایجاد شده است.

در این دوره، آیین اختتامیه لیگ‌‌های کتاب بازی با حضور جمعی از علاقه مندان به این عرصه و مسولان فرهنگی کشور برگزار و  “کوییز”  بازی رایانه ای منتخب نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی شناخته شد.

در برگزاری این دوره که ثبت نام آن از پنجم اردیبهشت 1401 آغاز شده بود بیش از شش هزار و 600 نفر نام نویسی کردند.

در این نمایشگاه همچنین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از میهمانان نمایشگاه امسال بود؛ امیر دریادار شهرام ایرانی در بازدید از این نمایشگاه با قدردانی از دست اندر کاران برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و رسانه ای و دیجیتال گفت: فعالیت فضای مجازی باید درچارچوب قانون و تحت کنترل باشد.

وی اظهارداشت: همانند بسیاری از کشورها که فضای مجازی را تحت کنترل دارند ما نیز نباید اجازه سواستفاده از این فضا را داده و فرصت را تبدیل به تهدید کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در بازدید از یکی از کشورهای همسایه دیدم در آن کشور پیام رسان خارجی را کلا مسدود کرده‌اند و این روند چیزی غیرعادی نیست.

امیر ایرانی همچنین بر استفاده از فضای مجازی برای رشد و شکوفایی تاکید کرد.

در این نمایشگاه «سایت رسمی مجله اینترنتی کار آفرینی بانوان» نیز با حضور تنی چند از مسوولان فرهنگی کشور و جمعی از علاقه‌مندان به کسب و کارهای فضای مجازی راه اندازی شد.

معرفی کارآفرینان موفق در حوزه کسب کار در فضای مجازی با هدف ایجاد انگیزه برای بانوان و ترغیب آنان به ایجاد اشتغال و کسب درآمد در فضای مجازی از اهداف راه اندازی این سایت است.

رئیس پلیس فتا هم به نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی آمد؛ سردار وحید مجید از برگزاری پویش‌هایی علاوه بر حوزه‌های ماموریتی و مقابله‌ای در ارتباط با جرایم حوزه فضای مجازی و تهدیدهای آن خبر داد و تاکید کرد: مصمم به مقابله با تهدیدها در حوزه سایبری متوجه کودکان و خانواده‌ها هستیم.

وی در حاشیه بازدید از این رویداد اظهار داشت: موضوع‌هایی که مد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز  توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بود شرکت حوزه‌های توسعه کسب و کارها، استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها، صنایع خلاق و سکوهای ارائه خدمات و محتوا در این نمایشگاه به چشم می خورد تا هماهنگی و ظرفیت‌سازی کلانی در کشور بین این‌ها ایجاد شود.

سردار مجید ابراز امیدواری کرد تا خروجی نمایشگاه این باشد که حمایت از کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها و هم‌افزایی خیلی بیشتر بین بخش خصوصی و حاکمیتی ایجاد و به عنوان دستاورد بزرگ در ارتباط با ثبت دارایی‌های سایبری نظام تلقی شود.

وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه به عنوان یکی از رویدادهای بسیار مهم و اثرگذار در تقویم نمایشگاهی کشور ثبت خواهد شد.

رئیس پلیس فتا همچنین درباره سالم‌سازی فضای مجازی با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری هم گفت: راهکارهای متفاوتی در این حوزه به طور گسترده با رهیافت‌های متفاوت وجود دارد. بعضی حوزه‌ها، حوزه‌های ایجابی است؛ به طور نمونه این نمایشگاه که برپا و در آن غرفه‌ای به کودک، خانواده و نوجوان اختصاص داده شده از اقدام‌هایی است که می‌شود در سالم‌سازی محیط فضای مجازی انجام داد.

سردار وحید گفت: به طور مشخص آنچه ما دنبال آن هستیم علاوه بر حوزه‌های ماموریتی مقابله‌ای در ارتباط با جرایم این حوزه و تهدیدهای آن، برگزاری پویش‌هایی در این ارتباط است.

همچنین مسوول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در بازدید  از نمایشگاه سی‌تکس با تاکید به نیاز جدی کشور به ایجاد قرارگاه فضاهای رسانه‌ای، گفت: با ایجاد این قرارگاه، تقسیم کاری بین بخش‌های مختلف در حوزه فضای مجازی صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام سیدمفید حسینی کوهساری اظهار داشت: فضای مجازی فرآیندی دارد که شامل مجموعه رصد تا مرحله پایانی که توزیع و نشر در این فضاست.

وی تصریح کرد: اگر این فرآیندها به خوبی تفصیل داده شود، نقش هر کدام از مجموعه‌های کشور بهتر مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری تاکید کرد: حوزه‌های علمیه چه در تولید محتوا و چه تبدیل آن به محصولات رسانه‌ای می توانند نقش خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در مجموعه رصد هم با توجه به شبکه‌های تبلیغی که حوزه‌های علمیه دارد، روحانیون ما در همه جای کشور، مساجد و حسینیه‌ها هستند و ارتباط مستقیمی با مردم دارند.

وی با تاکید بر این که تقسیم کاری باید صورت گیرد و مسوولیت هر بخشی بسته به ظرفیت‌های بیشتر و بهتر به نهادها واگذار شود اظهار داشت: طبعا حوزه‌های علمیه در تمامی بخش‌ها می‌توانند ایفای نقش کنند.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری افزود: امروزه چه در فضای تبلیغ مجازی و اینترنتی و استفاده از فضای رسانه ظرفیت خوبی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده و امید است نمایشگاه بتواند ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف را بیشتر به هم نشان دهد و کارهای مشترکی هم شکل بگیرد.

این نمایشگاه میهمان خارجی هم داشت؛ معاون وزیر ارتباطات روسیه و هیات همراه از نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی سی تکس دیدن کرد.

بلا چرکسوفار و هیات همراه در بازدید از نمایشگاه سی تکس با مذاکره با مسوولان غرفه های مختلف در نمایشگاه از نزدیک با فعالیت آنها آشنا شد.

در این نمایشگاه همچنین تفاهمنامه همکاری مجمع شهرداران آسیایی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ترتیب به امضا حمیدرضا غلام‌زاده و محمد امین حاجی هاشمی رسید.

پنج خدمت و محصول هم با حضور رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در این نمایشگاه رونمایی شد.

این محصولات شامل برنامه کاربردی مراقبت فرزند در گوشی موبایل و تبلت (ایمینو)، کتابچه هوش مصنوعی در صنعت رسانه، برنامه کابردی فضائل امیرالمومنین(ع)، سکوی محافظت از محتوا(لیپا) و آزمایشگاه مجازی دروس علوم پایه است.

این محصولات به ترتیب توسط ایمینو، شرکت آرمان رایان شریف، مجموعه کانون خورشید، موسسه لیان یاد پردازش آرین (لیپا) و مجموعه آموزشی بیازما ارایه شده اند.

فراهم‌سازی امکان حضور و تعامل بازیگران اصلی زیست بوم فرهنگ و هنر در فضای مجازی با نگاه توسعه کسب و کارها و ایجاد پیمان‌های مشارکتی و زمینه‌سازی آشنایی آن‌ها با آخرین فناوری‌های فرهنگی با محوریت تکمیل و تقویت شبکه ملی اطلاعات در لایه محتوا و خدمات رویکرد اصلی این نمایشگاه است.

همچنین مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی چشم‌انداز «شبکه‌سازی فعالان، هم‌افزایی کسب و کارها، رشد همکاری‌های ملی و بین‌المللی، جذب سرمایه توسط کسب و کارها و معرفی آخرین فناوری نوظهور» را در برگزاری این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عنوان جدید «نمایشگاه فناوری‌های محتوایی فضای مجازی CTEX » دنبال می‌کند.

خدمات زیرساخت محتوا، کسب و کارهای دانش بنیان و صنایع خلاق، بازی‌های ایرانی، زنان، خانواده و سبک زندگی؛ فناوری‌های محتوا و خدمات؛ حکمرانی (سازمان‌ها و نهادها)، «سایت‌های عرضه بازی، استارت‌آپ‌ها، کودک، صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران، سکوهای ارائه محتوا و خدمات، تولیدکنندگان محتوا، بازی‌های جدی و استریمرها» بخش‌های مختلف این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.