نمایشگاه فناوری های محتوای فضای مجازی CTEX
در حال بارگذاری
نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی؛ گام نخست برای تولید محتوای جذاب
۲۲ بهمن ۱۴۰۱

 

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی امسال با رویکرد جدیدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این نمایشگاه که جلوه‌ای از هم‌افزایی 2 نمایشگاه پرطرفدار و با سابقه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای بود، با هدف حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیت‌ها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت برگزار شد.

حامد حاجی ملامیرزایی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی همزمان با آغاز به کار این نمایشگاه با تاکید بر اینکه «منابع فضای مجازی در عرصه ملی باید به گونه‌ای مدیریت شود که منافع کشور را به دنبال داشته باشد» خاطرنشان کرد: نگاهی که در کشور ما در حوزه فضای مجازی وجود دارد این است که فضایی را داشته باشیم که موضوعات محتوایی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی خود را توسعه دهیم و بستری برای توسعه سبک زندگی غربی در کشور نباشد.

وی با توصیف این نگاه به عنوان «ملی شدن فضای مجازی» تصریح کرد: این اقدام برکت و تبعات متعددی را در لایه‌های مختلف به خصوص اشتغال نخبگان و کارآفرینی برای کشور فراهم می‌کند و فقط در حوزه سبک زندگی نیست.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی نیز امسال با رویکرد فراهم سازی امکان حضور و تعامل بازیگران اصلی زیست بوم فرهنگ و هنر در فضای مجازی با نگاه توسعه کسب و کارها و ایجاد پیمان‌های مشارکتی و زمینه‌سازی آشنایی آن‌ها با آخرین فناوری‌های فرهنگی با محوریت تکمیل و تقویت شبکه ملی اطلاعات در لایه محتوا و خدمات برگزار شد.

اهدافی که بنا بر اعلام رسمی برخی از شرکت‌کنندگان فعال تولید محتوا در بخش‌های خصوصی و دولتی، به حقیقت پیوست.

در حالیکه علی محمدپور دبیر کمیته کتاب دیجیتال کشور از انعقاد قرارداد همکاری بین بخش خصوص و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای شکل‌دهی انجمن فعالان کتاب دیجیتال خبر داد و گفت که  نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی بستری شد برای همکاری استودیوها، ناشران دیجیتال صوتی و سرویس‌های تولید و فرآوری محتوا برای سرعت بخشیدن به تولید محتوا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر نیز در خبری رسمی گزارش «امضا هشت یادداشت تفاهم‌ همکاری در نمایشگاه سی‌تکس وزارت فرهنگ» را منتشر کرد. در همین حال بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با «مجمع شهرداران آسیایی» تفاهمنامه همکاری امضا کرد و بسیاری از بازیگران خُرد و کلان عرصه تولید محتوای فضای مجازی با هم آشنا و از توانمندی‎های هم مطلع شدند تا در آینده نزدیک خبر همکاری‌ها و موفقیت‌‌هایشان در سایه کار گروهی منتشر شود.

نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی همچنین تلاش کرد تا با آموزش راهکارهای فعالیت در تولید محتوای فضای مجازی، آگاهی علاقمندان به این حوزه را افزایش دهد تا با دید بازتر و اطمینان از حمایت نهادهای حاکمیتی در این راه استوارتر قدم بردارند.

برگزاری 65  کارگاه آموزشی در زمینه کسب و کار در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در راستای همین هدف انجام شد. بنا بر اعلام مجید شفیعی مدیر برنامه کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی نمایشگاه سی تکس، کارگاه‌های این دوره از نمایشگاه سی تکس با موضوعات «زنان و سبک زندگی، کتاب دیجیتال، سواد رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، نشست مالکیت فکری در فضای مجازی، فضای مجازی، سبک زندگی و هویت زنان مسلمان، نقش و اثرگذاری زنان در رسانه، هوش مصنوعی و …. برگزار شد.

بیش از 300 غرفه در فضایی به وسعت 30 هزار متر مربع در مصلای امام خمینی (ره) گرد هم آمدند تا آخرین دستاوردهای خود را در بخش‌های مختلف این نمایشگاه شامل «خدمات زیرساخت محتوا؛ کسب و کارهای دانش بنیان و صنایع خلاق؛ بازی‌های ایرانی؛ زنان، خانواده و سبک زندگی؛ فناوری‌های محتوا و خدمات؛ حکمرانی (سازمان‌ها و نهادها)؛ “سایت‌های عرضه بازی؛ استارت‌آپ‌ها؛ کودک؛ صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران؛ سکوهای ارائه محتوا و خدمات؛ تولید کنندگان محتوا؛ بازی‌های جدی و استریمرها” عرضه کنند. حضوری که هر چند در مدت زمان 4 روزه نمایشگاه اندک و کوتاه می‌نمود اما استقبال مخاطبان آن به خصوص در 2 روز آخر نمایشگاه سی تکس نشان از ارزشمند بودن آن داشت.

استقبالی که رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به درستی بر آن واقف بود که تاکید کرد: بالاترین لایه شبکه ملی اطلاعات، محتوا و کاربر است و باید فعالیت‌های ما در راستایی باشد که به تولید محتوای جذاب بی‌انجامد و نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی گام نخست برای رسیدن به این هدف است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.